Strona główna
Śliwowica
Arianie

Szlaki turystyczne

Na terenie gminy wyznaczony jest pieszy górski szlak turystyczny - oznaczony na zielono - idąc od Przełęczy pod Ostrą przez Jeżową Wodę i Skiełek do Łukowicy i dalej przez  Pępówkę i Łyżkę na Kuklacz. Szlak czarny prowadzi z centrum Przyszowej na Łyżkę. Oprócz tego można urządzać interesujące i piękne widokowo wycieczki na Modyń przez Klończyk i Cisowy Dział.

Opis wybranych tras pieszych górskich wycieczek:

SZLAK 0. Szlak papieski po Beskidzie Wyspowym

Przełęcz Rydza Śmigłego - Mogielica - Przełęcz SŁopnicka - Cichoń - Ostra - Jeżowa Woda - Skiełek - Łukowica - Jabłoniec - Limanowa

Szlak papieski w Beskidzie Wyspowym otwarty został w 2003 roku, w pięćdziesiątą rocznicę pamiętnej dwudniowej wycieczki ks. Karola Wojtyły z młodzieżą 24-25 czerwca 1953 roku z Rabki Zdroju przez Lubań, Lubogoszcz, Śnieżnicę, Gruszowiec i Ćwilin do Kasiny.

SZLAK I. Znaki zielone

Łukowica 450 m - Skiełek 755m - Okowaniec 807m - Jeżowa Woda 888m - Przełęcz Ostra 800m.

Czas przejścia 3.15 h, w kierunku przeciwnym 3.10 h.

W przewodnikach turystycznych (Dariusz Gacek "Beskid Wyspowy" PTTK "Kraj"2001) określany jako jeden z najładniejszych szlaków we wschodniej części Beskidu Wyspowego. Umożliwia oglądanie wspaniałych panoram, a niezbyt strome podejścia i dobra komunikacja z punktów końcowych powodują, że świetnie nadaje się na jednodniowy wypad nawet dla niezbyt wprawnego turysty. Asfaltowa droga wyprowadza nas od zabytkowego, drewnianego kościółka w Łukowicy prawie na sam szczyt Skiełka. Na jego stokach warto zobaczyć okazy rzadkiego gatunku: brzozy ojcowskiej. Początkowe panoramy Kotliny Sądeckiej i Beskidu Sądeckiego w miarę zbliżania się do kulminacji Jeżowej Wody rozszerzają się na wschodnie fragmenty Gorców, Pieniny i Tatry od południa, szczyty Modyni i Mogielicy od zachodu i Pasmo Łososińskie od północy.

SZLAK II. Znaki zielone

Łukowica 450m - Pępówka 777m - Łyżka 87m.
Czas przejścia ok. 2 h

Piękna widokowo trasa do owianego legendami grodziska na szczycie Łyżki. Jest ono już słabo widoczne, ale może w końcu komuś uda się odnaleźć wejście do podziemnych lochów kryjących ponoć skarby sądeckich Klarysek. Z centrum Łukowicy asfaltowa droga prowadzi w górę w kierunku Roztoki po czym skręca w prawo i trawersuje grzbiet w pobliżu lasu na Cisówce. Potem prowadzi asfaltową drogą przez zabudowania Zawady. Stąd wspaniała panorama na wschód i południe. Dalej leśną drogą niedaleko już na zalesiony szczyt Pępówki. Potem w dół przez przełęcz oddzielającą ten szczyt od Łyżki. Tutaj, obok niewielkiej kapliczki z dwiema lipami jedno z najlepszych miejsc widokowych na terenie gminy. Dalej ku górze na zalesiony szczyt Łyżki. Pozostałości grodziska na zachód od kulminacji, przy ścieżce prowadzącej w kierunku wzniesień Kuklacza.

SZLAK III. Znaki czarne

Przyszowa 430m - Osiedle Zamek - Łyżka 870m.
Czas przejścia 1.45 h

Trasa wiodąca z centrum Przyszowej obok zabytkowego dworu Żuk-Skarczewski do grodziska na szczycie Łyżki.

Obok dworu skręcamy w górę, idziemy otwartym terenem, potem zagajnikami. Mijamy dużą nieckę z oczkiem wodnym i wchodzimy w las. Droga staje się stromą, po kilkuset metrach dochodzimy do wzniesienia w kształcie stożka. Dochodzimy do szerokiej drogi, po drodze mijamy podobny stożek, lecz wyższy, pokryty rumoszem skalnym. Oba te wzniesienia noszą nazwę "Zamek". Ścieżką leśną skręcamy w lewo i dochodzimy do drogi grzbietowej. Tutaj spotykamy zielony szlak z Łukowicy do Limanowej.

SZLAK IV

Jastrzębie 520 m - Klończyk 735m - Jasieńczyk 866m - Cisowy Dział 831m - Modyń 1029m
Czas przejścia ok. 3.30 h

Piękna widokowo, ale dosyć żmudna trasa cały czas pod górę. Można ją rozłożyć na raty schodząc z Cisowego Działu do centrum Młyńczysk. Z centrum Jastrzębia kierujemy się w stronę Czarnego Potoku i naprzweciwko wzniesieniazwanego Gródek, na którym znajduje się jeszcze dokładnie nie zbadane grodzis- ko - skręcamy wprawo.Potem trasa prowadzi przez przysiółek Zakicznie i grzbietem przez kulminację Klończyka i Jasieńczyka wprowadza na Cisowy Dział - malowniczy, bezleśny odcinek grzbietu Modyni, który przecina asfaltowa droga z Młyńczysk do Kiczni.  Po drodze można oglądać panoramę Tatr. Na Cisowym Dziale przy drodze do kapliczki do metalowego krzyża są kamienne obeliski z płaskorzeźbami Drogi Krzyżowej. Następnie droga wchodzi w las i następuje strome podejście na szczyt Modyni. Ze szczytu można zejść drogą od północy w kierunku Ostrej.